22 Feb 2017

Resepi Biskut Sarang Semut Rangup

Cara - Cara Membuat Biskut Sarang Semut, Cara - Cara Membuat Kuih Raya Sarang Semut
Cara - Cara Membuat Biskut Sarang Semut Rangup

Hari ini aku nak kongsikan salah satu Biskut Kegemaran aku terutamanya ketika musim - musim perayaan, pendek katanya orang panggil Kuih Raya Sarang Semut. Walaupun belum masuk bulan puasa, tapi aku saja nak berkongsi Resepi Biskut Sarang Semut ini, lagi pun tak perlu tunggu Raya untuk buat biskut - biskut ini, hari tak raya pun boleh buat dan makan biskut juga, betul tak? hehehe. Selain Almond London, Snow Almond, Biskut Tart, Semperit Dahlia, Biskut Sarang Semut ini juga antara favorite aku. Sedap dan ranggup biskut ini. Kalau ada masa lapang bolehlah cuba resepi ini, tapi pada kebiasaannya aku memang ambil jalan mudah dengan membeli saja biskut ini tapi masa perayaan jela. Lagipun sejak kecil, mak aku lebih selesa beli segala kuih raya berbanding buat kuih raya tu sendiri, lagi pun oven kat rumah ini dah rosak, jadi malas nak beli baru, baik beli je biskut - biskut tu semua. 
Aku sebenarnya tengah cuba mengarang dan menulis entry aku menjadi 300 perkataan atau lebih, sebab itulah aku macam mengarut sikit dalam entry ini hehe, susah juga nak tulis panjang - panjang tentang resepi nak buat biskut ni, maklumlah aku sendiri pun tidak begitu pandai dan resepi yang aku kongsikan di sini credit untuk Facebook Jom Belajar Buat Biskut. Jadi pada yang rajin dan suka membuat segala biskut yang rangup dan sedap, maka bolehlah cuba resepi Biskut Sarang Semut ni. Tengok gambar pun dah nampak sedap, kalau biskut tersebut ada di depan aku sekarang, memang dah lama habis aku makan hahaha. Di entry yang akan datang, mungkin aku akan kongsikan resepi membuat Biskut Samperit / Semperit Dahlia pula. Teringat pula raya tahun lepas apabila 3 balang biskut semperit habis di makan secara beramai - ramai dalam masa yang sekejap saja. Biskut dah sedap kan memang lajulah masuk dalam mulut. Aku tak nak membebel panjang lagi, jadi korang boleh tengok resepi berkenaan kat bawah ini ye. 

BISKUT SARANG SEMUT RANGUP

- 1 Buku Buttercup (250g)
- 1 1/4 Cawan Gula Kastor
- 1 Cawan Tepung Naik Sendiri
- 2 1/2 Cawan Tepung Gandum
- 1/2 Cawan Tepung Jagung
- 1 Cawan Tepung Kastard
- 1/2 Sudu Teh Baking Powder
- 1 Sudu Teh Esen Vanilla
- 1 Biji Telur
- Chocolate Rice

Cara - Cara membuat Biskut Sarang Semut

1. Pukul buttercup dan gula kastor hingga agak kembang sedikit.
2. Masukkan telur dan esen vanilla kemudian pukul lagi hingga kembang dan sebati.
3. Masukkan semua jenis tepung dan baking powder. Pukul lagi hingga sebati. Pukul dengan perlahan. Tinggalkan sedikit tepung gandum untuk masukkan last sekali sambil uli dengan tangan, supaya kita boleh kurangkan bila adunan dah jadi doh.
4. Pastikan ianya menjadi doh bila kita genggam, kalau lembik, masukkan lagi tepung gandum sedikit demi sedikit dan uli lagi sehingga jadi doh yang tidak melekat ditangan.
5. Sagat doh menggunakan sagat timun. Sagat sikit-sikit supaya tak tertekan dan melekat. atau masukkan ke dalam acuan berlubang (alat penekan ubi kentang), dan tekan doh keluar
6. Masukkan kedalam cup dan taburkan choclate rice diatasnya.
7. Susunkan dalam loyang dan bakar pada suhu 180 selama 10-15 minit.




2 ulasan:

  1. Ju pun blm terer bab buat kuih ni, separuh buat kalo masa raya & separuh lg main tunjuk sj dekat kedai =D

    BalasPadam
  2. raya 2 tahun lepas pernah buat biskut nie , bahan-bahan nak buat senang nak cari

    BalasPadam

My Random Post