12 Nov 2018

Telemovie Aku Posmen (Astro Citra)

Aku Posmen, Telemovie, Telefilem, Telemovie Aku Posmen, Telefilem Aku Posmen, Astro Citra, 2018, Spin Off Telemovie Kampung Kuala Lambat, Aku Posmen Cast, Pelakon Telemovie Aku Posmen, Lisa Surihani, Khir Rahman, D'Boy Hamdan, Azman Hassan, Nadia Aqilah, Watak Dalam Telefilem Aku Posmen, Usop, Pak Don, Latifah, Senah, Yeob, Abang Posmen, Ending Telemovie Aku Posmen, Sinopsis Telefilem Aku Posmen, Review Telemovie Aku Posmen,
Sinopsis Telemovie Aku Posmen - Astro Citra

Telefilem Aku Posmen telah pun disiarkan di Astro Citra pada 10 November 2018 yang lalu, telemovie Aku Posmen ini adalah spin off dari telemovie Kampung Kuala Lambat yang pernah disiarkan di Astro Citra sebelum ini. Antara pelakon telemovie Aku Posmen ini adalah Lisa Surihani, Khir Rahman, D'Boy Hamdan, Azman Hassan, Nadia Aqilah dan ramai lagi. Kali ini dalam telefilem Aku Posmen ini ianya akan memfokuskan tentang watak Saadon yang makin teruk penyakit pelupanya itu serta watak Usop dan ayahnya yang merupakan seorang posmen serta beberapa watak baru seperti Latifah, Senah (lakonan Nadia Aqilah) dan lain - lain lagi. Banyak betul dialog "Aku Posmen", "Abang Posmen" dalam telemovie ini hahaha entah berapa ratus kali diorang sebut dialog tu je haahaha. Selain itu cerita Aku Posmen ini berjaya buat aku tergelak dengan perangai si Saadon / Pak Don (lakonan Khir Rahman) yang makin teruk penyakit lupanya itu, sampai dia pun nak mengaku yang dia pun posmen juga. Malah karakter watak Latifah lakonan Lisa Surihani tu pun lawak juga hahaha. Seorang pelupa dan seorang lagi mental / gila hehe. 




Tapi comel tengok watak Lisa Surihani tu yang tak putus asa tunggu abang posmen untuk hantar surat pada dia tu, bila dapat surat je bukan main happy lagi tu, rupanya ada sebab dia jadi macam tu. Scene watak Lisa Surihani melukis setem di dahi bapanya dan juga bapa Usop tu lawak haha. Tapi sayang sikit ending telemovie aku posmen ni tergantung macam tu je, ada sambungan lagi ke? tapi tak dinafikan memang lawak juga cerita ni, apa pun jom tengok sinopsis telefilem Aku Posmen di bawah ini ye. 

Sinopsis Telemovie Aku Posmen - Astro Citra

Mengisahkan Usop yang ingin menjadi askar walaupun keturunannya semuanya bekerja sebagai seorang Posmen. Akhirnya cita - cita Usop hampir tercapai bila dia diterima untuk masuk askar dan kemudian menyuruh ayahnya untuk pergi meminang kekasihnya Rokiah untuk dirinya. Bapanya kemudian pergi berjumpa dengan ayah Rokiah. Ayah Rokiah adalah bekas tentera dan memang menginginkan bakal menantunya nanti bekerja sebagai seorang askar seperti dirinya. Bapa Rokiah memandang rendah dengan pekerjaan posmen, dia menerima pinangan Usop itu tapi dalam masa yang sama turut menghina ayah Usop kerana memakai baju seragam Posmen ketika datang meminang anaknya itu. Ayah Usop (Yeob) terasa hati dengan sikap bapa Rokiah itu, ketika perjalanan pulang, dia telah jatuh basikal dan kakinya patah. Usop yang datang mencari ayahnya dapat tahu tentang penghinaan ayah Rokiah pada ayahnya. Akhirnya Usop membuat keputusan untuk mengikut jejak langkah ayahnya untuk menjadi posmen dan memutuskan hubungannya dengan Rokiah.




Dalam hal yang lain Latifah sering ternanti - nanti surat untuk dirinya dari tunangnya yang bernama Yusof. Latifah sering menunggu posmen untuk datang ke rumahnya dan menghantar surat untuknya. Setiap kali Usop lalu di depan rumahnya, Latifah akan bertanyakan surat untuknya. Manakala penyakit pelupa Saadon / pak don makin teruk jadinya, dia sering merayau - rayau dan lupa rumahnya di mana, dia juga sering menukar nama orang lain sesuka hatinya. Ketika Saadon lalu di depan rumah Latifah, Latifah memanggilnya abang Posmen dan bertanyakan suratnya. Sejak dari itu Saadon menganggap dirinya adalah posmen dan tanpa sengaja turut mencuri basikal Usop dan baju posmen bapa Usop kerana menyangka itu kepunyaannya. Malah dia juga sering ke rumah bapa Usop kerana menyangka itu adalah rumahnya. Usop yang menyangka Latifah telah suka padanya telah menulis surat pada Latifah dan menghantarnya sendiri pada Latifah dan kemudian Latifah akan membalas surat tersebut. 


Akhirnya bapa Latifah telah berjumpa Usop dan menerangkan keadaan sebenarnya mengenai kesihatan Latifah dan kenapa Latifah bersikap sedemikian. Usop patah hati dan cuba menjauhkan diri dari Latifah. Kemudian Latifah berjumpa dengan Saadon yang mengaku dirinya posmen dan keadaan mula menjadi huru - hara. Apa yang berlaku seterusnya.

3 ulasan:



My Random Post