7 Mei 2017

Memori Dan Kenakalan Ketika Di Tingkatan 6

Memori Dan Kenakalan Ketika Di Tingkatan 6, Kenangan Di Form 6, Sahabat, Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia, Gambar diedit menggunakan Photoscape,
Memori Dan Kenakalan Ketika Di Tingkatan 6

Kadangkala teringat pula apa yang jadi ketika aku berada di tingkatan enam dulu hehehehe. Sekarang ini tingkatan 6 dah tak sama macam dulu, sekarang ini tingkatan 6 dah macam ala - ala Universiti. Berbanding tingkatan enam dulu masih ala - ala budak sekolah lagi, siap harus pergi ke perhimpunan sekolah, beratur, pakaian pun mesti pakai pakaian sekolah cuma bezanya form 6 dengan tingkatan 1 hingga 5 adalah pelajar tingkatan 6 tak perlu pakai lencana sekolah yang berjahit itu. Tapi cuma perlu pakai lencana yang perlu pinkkan di tudung saja. Manakala bagi pelajar lelaki tingkatan 6 dulu harus pakai seluar panjang berwarna putih. Jadi itu sajalah yang membezakan pelajar tingkatan 6 dengan tingkatan lain di sekolah. Bila dekat sekolah memang pelajar tingkatan 6 adalah pelajar paling senior, selain itu semua peraturan sekolah harus diikut walaupun kau pelajar senior, contohnya tak boleh bawa handphone ke sekolah dan sebagainya. Walaubagaimanapun subjek di tingkatan 6 tidak banyak seperti pelajar - pelajar yang perlu ambil SPM, tapi walaupun subjeknya sikit tapi boleh tahan susah jugalah, nasiblah juga keputusan STPM aku agak cemerlang juga. Ketika di Form 6 dulu, ada 3 kelas saja untuk form 6 ini dan kelas aku yang paling besar dan paling ramai pelajar. Walaubagaimanapun apabila tiba subjek Bahasa Melayu, aku dan kawan - kawan lain kena tukar kelas pergi kelas sebelah untuk belajar, kerana kelas aku yang lebih besar itu digunakan untuk pelajar - pelajar yang ambil subjek ekonomi yang majoritinya lebih ramai dari yang ambil subjek Bahasa Melayu.

Kadang - kadang rasa rimas juga nak kena tukar kelas, setiap kali tiba waktu untuk subjek bahasa Melayu. Selain itu kebiasaannya pelajar perempuan lebih ramai dari pelajar lelaki ketika di tingkatan 6. Di kelas aku adalah dalam 5 hingga 6 pelajar lelaki, kalau secara keseluruhannya mungkin dalam 20 orang pelajar lelaki atau pun kurang dari jumlah itu. Ketika aku masuk Universiti pun, keadaannya masih sama, student lelaki tidak begitu ramai terutamanya di fakulti aku, tapi kalau dekat fakulti lain ramailah kan. Berbalik pada tingkatan 6 ini, aku teringat ketika pergi ke sekolah untuk ambil keputusan STPM (Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia). Memang risau, takut dan cuak habis sebab tak dapat nak jangka macam manalah keputusan STPM aku nanti. Memang terfikir dan terbayang macam - macam sampai tak sanggup pula nak tahu keputusan STPM itu. Walaubagaimanapun ketika itu, kita boleh check keputusan STPM melalui SMS saja. Cuma perlu masukkan nombor kad pengenalan dan hantar SMS tersebut dan kemudian kita akan menerima result STPM kita itu. Jadi aku pun try check result aku guna SMS terlebih dahulu dan ternyata keputusan STPM aku agak cemerlang dan mestilah happy kan. Kemudian baru aku dengan tenangnya pergi ambil slip result STPM aku dari cikgu pula hehe.

Kebiasaannya bila kita dah tahu result kita, mestilah kita tertanya - tanya juga tentang result kawan - kawan kita juga. Selalunya kalau kawan - kawan kita yang lain dapat result yang cemerlang dan okey memang mereka tidak kisah dan akan turut berkongsi keputusan mereka dengan aku juga. Sebenarnya aku dan kawan - kawan aku, boleh tahu semua result STPM kebanyakan pelajar tingkatan 6 tanpa perlu bertanyakan mereka sendiri hahaha. Terasa nakal dan jahat pula aku ketika itu kan sebab senang - senang saja check result orang lain tanpa meminta kebenaran mereka. Pada yang lain jangan tiru perangai aku ini ye. Sebenarnya pihak sekolah telah melekatkan senarai pelajar tingkatan 6 yang ambil MUET lengkap dengan nombor kad pengenalan semua pelajar di papan kenyataan. Maka aku dan kawan aku senyap - senyap pergi ke papan kenyataan itu dan menyalin nombor kad pengenalan kawan - kawan sekelas aku atau pun kawan - kawan di kelas lain untuk memudahkan kami untuk check result STPM mereka menerusi sms saja nanti hehehe. Jadi bila keputusan STPM dah keluar, aku dan kawan aku memang tahulah keputusan STPM kebanyakan pelajar lain. Tapi kami tidaklah check keputusan semua pelajar tingkatan 6 itu, cuma kawan - kawan tertentu saja dan juga result pelajar- pelajar lelaki.

Walaubagaimanapun cara aku dan kawan aku salin IC (Kad Pengenalan) kemudian check result kawan - kawan lain itu memang salah, tak patut check keputusan orang lain tanpa kebenaran kan, tapi itulah masa itu excited sangat nak tahu result kawan - kawan lain tanpa fikir baik atau buruk tindakan kami itu. Apa pun itu semua dah jadi kenangan ketika aku dan kawan - kawan aku berada di form 6. Sekarang ini kebanyakan kawan - kawan di form 6 dulu dah jadi isteri dan ibu dah sekarang ini. Anak pun dah dua tiga orang hehe. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan



My Random Post