4 Jan 2019

Movie Review - Be With You (2018)




Be With You, 2018, Korean Movie, Filem Korea, Movie Review, Korean Movie Be With You, So Ji Sub and Son Ye Jin Movie, Sinopsis Korean Movie Be With You, Cast, Pelakon Filem Korea Be With You, So Ji Sub, Son Ye Jin, Kim Ji Hwan, Ko Chang Seok, Lee Joon Hyuk, Son Yeo Eun, Kim Hyun Soo, Poster Korean Movie Be With You, Special Appearance By Park Seo Joon and Gong Hyo Jin,
Korean Movie Review - Be With You (Lakonan So Ji Sub & Son Ye Jin)

Dah lama tengok movie ni tapi baru sekarang nak buat review hehehe, sebab utama aku tengok movie Korea Be With You mestilah sebab pelakonnya. Movie So Ji Sub dan Son Ye Jin kot memang harus tengok gitu, gandingan diorang juga nampak sweet and comel. Korean Movie Be With You ini release pada 14 March 2018 dan movie ini adalah adaptasi daripada Novel Jepun yang bertajuk Ima, Ai ni Yukimasu karya Takuji Ichikawa. Selain itu novel Jepun berkenaan juga sudah diadaptasi ke movie Jepun yang release pada tahun 2004 dan juga drama Jepun (2005). Tahun 2018 barulah ada versi filem Korea pula. Antara pelakon filem Korea Be With You ini adalah So Ji Sub, Son Ye Jin, Kim Ji Hwan, Ko Chang Seok, Lee Joon Hyuk, Son Yeo Eun, Kim Hyun Soo dan ramai lagi. Lebih menarik bila pelakon popular Gong Hyo Jin dan Park Seo Joon turut buat special appearance / cameo dalam movie ini. 




Bila Gong Hyo Jin muncul dalam filem ini, terus buat aku teringat kat  drama The Master's Sun lakonannya bersama So Ji Sub tu. Tambah - tambah dia pergi blind date untuk berjumpa dengan Woo Jin ( lakonan So Ji Sub) dalam movie ni. Tapi tulah Woo Jin jual mahal pula hahaha, manakala Park Seo Joon pula akan muncul di penghujung cerita. Nak tergelak juga tengok So Ji Sub dan Park Seo Joon jadi watak bapa dan anak sebab diorang nampak macam abang dan adik je hehe. Jalan cerita Korean Movie Be With You ini bermula dengan kematian isteri Woo Jin iaitu Soo Ah (lakonan Son Ye Jin). Selepas itu Woo Jin terpaksa menjaga anak lelakinya Ji Ho yang masih kecil seorang diri. Sebelum Soo Ah mati dia telah berjanji pada anaknya yang dirinya akan kembali ketika musim hujan, setahun kemudian. Anaknya Ji Ho sangat berpegang teguh pada janji ibunya itu dan sentiasa menunggu musim hujan tiba serta ternanti - nantikan kepulangan ibunya. 
Be With You, 2018, Korean Movie, Filem Korea, Movie Review, Korean Movie Be With You, So Ji Sub and Son Ye Jin Movie, Sinopsis Korean Movie Be With You, Cast, Pelakon Filem Korea Be With You, So Ji Sub, Son Ye Jin, Kim Ji Hwan, Ko Chang Seok, Lee Joon Hyuk, Son Yeo Eun, Kim Hyun Soo, Poster Korean Movie Be With You, Special Appearance By Park Seo Joon and Gong Hyo Jin,
Berbeza dengan ayahnya Woo Jin yang tahu isterinya tak akan kembali semula dan berasa sedih melihat anaknya itu yang terlalu percayakan janji Soo Ah. Setelah setahun berlalu, musim hujan tiba dan anaknya mengajak ayahnya untuk ke satu tempat bagi menjemput ibunya. Woo Jin tidak tahu bagaimana cara untuk menerangkan pada Ji Ho bahawa ibunya telah pergi selamanya. Namun siapa sangka bila Soo Ah benar - benar muncul dan kembali pada mereka. Namun Soo Ah telah hilang ingatan dan tidak ingat apa - apa langsung. Woo Jin dan Ji Ho kemudiannya membawa Soo Ah pulang ke rumah, Ji Ho berasa sangat gembira bila ibunya kembali, manakala Soo Ah pula masih keliru dan perlu membiasakan dirinya dengan keluarganya itu. Kemudian kehidupan Ji Ho dan Woo Jin ceria kembali dengan kehadiran Soo Ah. Namun ketika mereka semua bahagia, Soo Ah mendapati dirinya perlu pergi semula meninggalkan semuanya buat kali kedua. Apa yang berlaku seterusnya?

Selain itu terdapat banyak juga adegan flashback yang menunjukkan perkenalan awal Soo Ah dan Woo Jin ketika mereka di bangku sekolah. Tapi semua scene watak Soo Ah dan Woo Jin ketika di zaman sekolah itu dilakonkan oleh pelakon lain yang lebih mudalah kan. Manakala ketika Soo Ah dan Woo Jin di universiti, barulah watak mereka itu dilakonkan sendiri oleh So Ji Sub dan Son Ye Jin. Terdapat juga sedikit plot twist dalam movie ini terutamanya tentang bagaimana Soo Ah boleh yakin dan berjanji pada anaknya yang dia akan kembali tu. Scene - scene sedih memang sedihlah kan terutamanya scene ketika Soo Ah tahu yang dia perlu pergi buat kali kedua dan dia cuba mempersiapkan anaknya Ji Ho dengan mengajarnya kemahiran tertentu seperti memasak sendiri, membasuh baju sendiri dan lain - lain lagi, jadi bila Soo Ah dah tak ada, Ji Ho dah dapat berdikari sendiri dan tidak begitu menyusahkan bapanya lagi. 

Scene paling sedih tu mestilah masa diorang berpisah tu, touching betul, memang pandai pelakon kanak - kanak yang melakonkan watak Ji Ho tu berlakon. Sedih je tengok scene dia dan ibunya itu. Apa pun memang best layan movie ini, semua elemen ada, sedih, sweet, happy manakala ending Korean movie Be With You ini sad ending bila diorang berpisah tapi dalam masa yang sama agak happy ending juga di penghujung cerita tu. Aku bagi 8.4/10 untuk movie ini. 

2 ulasan:

  1. menarik! masuk movie wishlist hehe

    BalasPadam
  2. Huhuu sad ending ke.. tp jln ceritq dia mmg best

    BalasPadam



My Random Post