10 Apr 2017

Rasa Maggi Tomyam Tak Sama Macam Dulu?

Maggi Tomyam, Perencah Maggi Tomyam Tak Sedap, Rasa Maggi Tomyam Yang Diperbaharui,
Rasa Maggi Tomyam Tak Sama Macam Dulu?

Hari ini nak sembang pasal Mi Segera yang sememangnya menjadi kesukaan rakyat Malaysia, Maggi Tomyam sememangnya menjadi favourite aku ketika zaman belajar di UM dulu. Awalnya aku memang tak makan mi segera ini sebab perencahnya tak begitu sedap dan tak kena dengan citarasa aku. Sampailah satu hari, roomate aku masa dekat rumah sewa dulu makan maggi tomyam nii dan pelawa aku untuk cuba rasa Maggi Tomyam tu dan lepas aku rasa aku terus jadi suka pula, sebab rasanya sedap dan keesokkan harinya aku terus beli 5 bungkus Maggi Tomyam untuk dijadikan stok makanan aku hehehe. Kiranya Maggi Tomyam ini memang menjadi makanan favourite aku dikala lapar, selalunya aku akan maggi tomyam ini dan juga aku sediakan segelas Coffee Mix sebagai minuman, memang sedap tau. Aku juga selalu makan Maggi ini dengan cara paling mudah sekali iaitu hanya tuang air panas saja dan tak guna kuali mahupun masukkan bahan - bahan lain. Dengan cara paling mudah dan senang aku dapat menikmati Maggi Tomyam yang sedap, aku juga sukakan perencah Maggi Tomyam ini kerana ada 2 bahagian, satu bahagian ada serbuk satu lagi berbentuk cecair memang wow. Walaubagaimanapun lepas aku tamat belajar di UM dan telah pulang ke hometown aku, aku memang dah jarang makan Maggi ini. Salah satunya sebabnya mak aku selalu masak jadi tak perlulah nak makan mi segera lagi kan. 

Kalau tinggal sendiri macam dekat rumah sewa dulu memang rasa malas nak masak atau pun pergi beli makanan dekat luar rumah jadi just makan mi segera sajalah. Tapi sekali sekala bila teringin nak makan Maggi Tomyam itu, aku makanlah juga tapi tidak begitu kerap, cuma sesekali je. Bila dah lama tak makan Mi Segera kegemaran aku ini, maka dalam bulan lalu (2017) aku teringin pula nak makan, so aku beli Maggi Tomyam yang jenis cup tu, perencahnya tak sama macam dulu, cuma ada serbuk saja dan satu lagi berisi sayur sayur. Aku tak kisahlah dan terus makan dan rasanya tak begitu sedap dan tak menepati citarasa aku. Aku mengagak perencah yang versi Cup ini mungkin sedikit berbeza dengan Maggi yang bungkus tu kan, jadi aku cuba makan Maggi Tomyam yang versi bungkusnya, aku lihat perencahnya juga tak sama macam dulu - dulu, perencahnya hanya serbuk saja, aku dah mula tak sedap hati hahaha, tapi aku cubalah juga rasa sebab dekat Paket Maggi tu tulis rasa yang diperbaharui kot, entahlah apa yang ditulis, aku dah tak ingat sangat, bila makan Maggi Tomyam ini, rasanya lebih kurang sama macam dalam Maggi berbentuk Cup itu. Aku tak begitu puas hati kenapa rasanya berbeza, tak sama macam dulu?, perencahnya juga bertukar hanya ada bentuk serbuk saja, aku check juga Maggi bungkus yang lain dan aku tengok perencahnya memang ada jenis serbuk saja yang perencah satu lagi dah tiada ke? kenapa perlu berubah?, aku ini memang jenis cerewet sikit tentang rasa ni, Perencah terbaru ini memang tak menepati citarasa aku dah huhuhu.

Apa pun semuanya terpulang pada citarasa masing - masing kan, mungkin aku tidak begitu suka dengan rasa yang baru ini, tapi orang lain suka pula kan, citarasa masing - masing berbeza kan.

4 ulasan:

  1. CCL kalau makan maggie memang tak puas kalau rendam dgn air panas .at least kena masak jugak ..tapi baru-baru ni CCL perasan jugak maggie tomyam ni rasanya dah tak balance ..rasa masam tak balance dengan pedas

    BalasPadam
  2. SESI TERJAH BLOG RAKAN BLOGGER

    Maggie dulu dulu jugak yang sedapkan.

    Jom ke Blog Uyul Rosli >>> Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

    BalasPadam
  3. Megi tomyam dlu thun 90an dia guna pes..mmg rasa x sme lgsg dgn skg..kualiti mi pn x sme mcm dlu2..

    BalasPadam



My Random Post