27 Okt 2017

Name Card Masa Dulu Dan Sekarang

Name Card, Kad Nama, Business Card, Name Card Masa Dulu VS Sekarang, Name Card Blogger, Blogger, Kenangan Zaman Sekorang, Kenangan, Memori, Kawan, Sahabat,
Name Card Masa Dulu VS Name Card Masa Sekarang

As a blogger memang perlu ada name card sendiri, tambah - tambah kalau blogger tu jenis yang rajin pergi event, jumpa orang sana sini, jadi perlulah ada name card sendiri. Aku sendiri belum ada name card lagi dan bercadang akan buat nanti. Nak buat name card atau kad nama ini mudah saja, korang boleh tempah saja name card ini dari mereka yang menyediakan perkhidmatan design dan printing, Malah ada blogger yang mengambil tempahan untuk name card ini, nak lebih mudah, korang boleh buat sendiri saja name card itu. Kalau korang bertuah, korang boleh dapatkan name card ini secara percuma, kalau korang join dan menang mana - mana giveaway yang dianjurkan oleh para blogger lain, yang mana hadiahnya adalah name card. Aku sendiri pernah menang name card free dulu tapi lepas whatsapp pihak sponsor tu dan bagi segala detail serta pilih design name card yang kita nak, sampai ke sudah tak dapat name card tersebut. Paling kelakar blogger lain yang menang sekali tu dah dapat name card tersebut, tapi aku sampai ke sudah tak dapat. Sakit hati juga, tapi akhirnya aku fikir positif sajalah, tak ada rezeki aku. Aku juga cuba bersangka baik, mungkin pihak sponsor itu terpadam mesej aku secara tidak sengaja, jadi mereka tak dapat nak menghubungi aku semula.

Name Card selalunya ada banyak design, tapi kebiasaan designnya selalunya kemas dan ringkas. Bila dah bercerita pasal name card ini, teringat pula masa zaman aku sekolah rendah dan sekolah menengah dulu, yang mana name card ini juga memang popular di kalangan pelajar ketika itu. Paling best, korang boleh pilih banyak design yang cantik - cantik, ada corak pemandangan, corak bangunan, mahu pun muka atau gambar artis popular. Siap ada katalog lagi, bila dah tunjukkan katalog name card itu dekat kawan - kawan tu, korang ambil order pula dan juga duit kemudian isi borang yang disediakan dan pos borang tersebut serta duit pada syarikat yang buat name card tu. Selalunya para pelajar akan selitkan sekali wang tunai dengan borang dalam sampul surat yang sama, sekaligus mengambil risiko yang wang tersebut boleh hilang. Aku sendiri pun pernah buat macam itu beberapa kali, kalau nasib baik, name card yang ditempah itu akan kita dapat, tapi kalau nasib tak baik memang sampai ke sudah tak dapat apa. Masa zaman sekolah dulu, pelajar sekolah lagi, jadi malas nak guna bank untuk pergi transfer duit mahu pun tukar wang tunai dalam bentuk cek / kiriman wang dan sebagainya.  

Jadi bila name card yang aku order itu tak dapat - dapat sampai ke sudah, maka aku kena bertanggungjawab untuk membayar semula duit - duit kawan aku yang telah tempah dengan aku. Ada kawan - kawan aku yang memahami tu akan halalkan, i love you my friend hehe, tapi seboleh mungkin aku akan membayar semua duit - duit kawan aku itu. Walaupun aku tak menggunakan duit kawan - kawan aku tu untuk kegunaan sendiri, tapi duit mereka harus di ganti. Apa pun itu kalau kes tak dapat name card yang di order. Tapi kalau kad nama yang kita order tu sampai pada kita, memang seronoklah sangat sebab kad nama tu mesti cantik, sampai rasa sayang pula nak bagi pada kawan - kawan lain atau bertukar - tukar kad nama dengan kawan - kawan yang lain. Tak silap aku, semua kad nama aku itu aku letakkan dalam name card holder untuk buat koleksi siap dekat name card itu ada gambar pelakon - pelakon Bollywood lagi. Tapi sekarang ini, entah ke mana name card tu semua pergi, kalau kemas - kemas rumah dan jumpa balik semula name card tu, pasti aku akan terkenang memori dan kenangan pasal kad nama ini. Apa pun itu kisah aku tentang name card masa zaman aku sekolah dan juga ketika aku menjadi blogger ini.

Gambar diatas credit to Pixabay..

1 ulasan:

  1. Ingat zaman sekolah dulu, buat name card sebab penyanyi kesukaan.. Hehehe..

    BalasPadam



My Random Post