2 Jun 2017

Review Filem Now You See Me (English Movie)

Sinopsis, Filem, Now You See Me, Movie, English Movie, Now You See Me 2, Magician, Silap Mata, Review, Twist Plot, Pelakon, Four Horseman, Mark Ruffalo, Jesse Eisenberg, Melanie Laurent, Woody Harrelson, Morgan Freeman, Isla Fisher, Dave Franco, Michael Caine,
Review Filem Now You See Me (English Movie)

Seperti biasa, aku nak buat review mengenai filem Now You See Me yang release pada tahun 2013. Filem ini ada sequelnya iaitu Now You See Me 2 yang release pada tahun 2016 yang lalu. Berbalik pada movie ini, aku suka jalan ceritanya yang unik dan plot twistnya memang best sebab tak dapat dijangka. Filem ini diarahkan oleh Louis Leterrier dan dilakonkan oleh Mark Ruffalo, Jesse Eisenberg, Melanie Laurent, Woody Harrelson, Morgan Freeman, Isla Fisher, Dave Franco, Michael Caine dan ramai lagi. Selain itu filem ini juga menang The Favorite Thriller Movie dalam People's Choice Awards pada tahun 2014.

Filem Now You See Me ini mengisahkan tentang 4 ahli silap mata yang berbakat, telah dipilih oleh seseorang untuk menjadikan mereka satu kumpulan yang bernama Four Horseman. Empat ahli silap mata ini terdiri daripada Danny (Jesse Eisenberg) yang merupakan ketua kumpulan, Merritt Mckinney (Woody Harrelson), yang merupakan pakar hypnotist (Pakar dalam hal - hal Pukau), Henley Reeves yang merupakan satu - satunya wanita dalam kumpulan Four Horseman ini dan yang terakhir sekali adalah Jack Wilder yang merupakan ahli termuda dalam Four Horseman. Mereka awalnya melakukan silap mata secara solo dan kecil - kecilan, kemudian mereka berempat menerima kad Tarot yang akhirnya membawa mereka ke satu apartment kosong. Bermula dari situ, mereka berempat menjadi satu kumpulan dan bergabung membuat pertunjukan Silap Mata dalam skala yang besar, seterusnya mempunyai misi tertentu untuk merompak duit secara besar - besaran kemudian memberikan duit berkenaan kepada semua penonton pertunjukan silap mata mereka. Mereka berempat juga tidak mengenali, siapakah orang yang bertanggungjawab menemukan mereka serta merancang segala plan untuk merompak. Walaubagaimanapun mereka mengikut saja semua arahannya tanpa bertemu orang tersebut. 

Disebabkan hal ini, mereka berempat diburu polis dan FBI. Dylan Rhodes yang merupakan ejen FBI bergabung dengan Alma Dray yang merupakan Ejen Interpol dari Perancis untuk menangkap kesemua ahli Four Horseman ini. Dylan Rhodes kelihatan bersungguh - sungguh ingin menangkap Four Horseman ini, namun usahanya untuk menangkap mereka sentiasa gagal. Thaddeus Bradley merupakan bekas ahli silap mata yang buat duit dengan mendedahkan rahsia silap mata semua pakar ahli silap mata yang lain. Thaddeus kelihatan sangat berminat dengan Four Horseman dan sentiasa cuba mendedahkan rahsia mereka kepada umum dan juga FBI. Scene yang paling aku suka mestilah masa mereka semua buat pertunjukkan Silap Mata itu, memang seronok tengok filem ini, sebab jalan ceritanya kreatif dan unik. Scene ketika Four Horseman memerangkap sponsor mereka sendiri iaitu Arthur Tressler itu juga menarik sebab ianya tidak dijangka. Akhir sekali Four Horseman berjaya memerangkap Thaddeus Bradley dan kemudian Thaddeus ini dimasukkan ke dalam penjara kerana disyaki bersubahat dengan Four Horseman, sedangkan dirinya diperangkap. Siapa sangka, orang yang bertanggungjawab membentuk dan menemukan ahli Four Horseman ini sebenarnya orang yang sangat mereka kenali.  

Ending filem Now You See Me ini berakhir dengan keempat - empat ahli Four Horseman bertemu dengan orang yang bertanggungjawab menemukan dan menyatukan mereka semua. Mereka berempat sedikit terkejut dan juga gembira dapat bertemu dengan orang tersebut, siap ada yang minta maaf semua tau, kelakar juga scene tersebut. Apa pun aku memang enjoy menonton movie ini, rasa terhibur dan seronok. Apa pun aku bagi 8.3 Bintang dari 10 Bintang untuk filem ini. 

Gambar diatas credit to Bev Moser at http://www.flickr.com/photos/momentsbymoser/

2 ulasan:

  1. Filem nie memang best.. yang second pun ohsem juga..

    BalasPadam
  2. beeeest sngt.. suka suka.. bilalah yang third nak keluar =D

    BalasPadam



My Random Post